بهارزاد؛ زاده‌ی بهار

روزی، جایی، دقیقه‌ای؛ خودت را باز خواهی یافت و آن وقت، یا لبخند خواهی زد یا اشک خواهی ریخت... (پابلو نرودا)

در باب کتابخوانی

وقتی کتاب میخونم، زیاد پیش نمیاد که وایسم و راجع به فلسفه ی پشت اون متن با دقت فکر و کنکاش کنم. گاهی کمی و در حد دو-سه دقیقه یا شاید هم کمتر مکث میکنم و جمله ها رو بالا و پایین، تا این کنکاش تو ذهنم اتفاق بیفته.

این به این معنا نیست که فقط موتور خوندنمو روشن میکنم و تا انتها هیچی نمیفهمم، اما حس میکنم خوندنم اون عمقی که دوست دارم و اون عمیق شدنی که باید رو، نداره. وقتایی که لایه های زیرین متن رو در میاری یا یه نکته ی جدید یاد میگیری، وقتی فضای ذهنی نویسنده رو می شناسی و احیانا میفهمی متن هاشو طبق یکی از اون مکاتب «ایسم»طور نوشته، مطالعه انگار بیشتر می چسبه. واسه من که این طوره.

دارم فکر میکنم این مسئله ی به نوعی «سریع خوندنم» یه ویژگی فردیه؛ من دوست دارم سریع بخونم و برم جلو و مغزم از قورت دادن کلمه ها خوشش میاد نه از سی و دو بار جویدنشون! بخاطر همین بعدش به این فکر میکنم که یه باشگاه کتاب خوانی یا یه همخوانی کتاب میتونه بهم خیلی کمک کنه. من با شنیدن نظرات بقیه و بیان نظرات خودم راجع به یه متن، خیلی راحت تر میتونم مغزمو مجاب کنم به جویدن کلمات تا اون وقتی که فقط خودمم و خودم.

تا حالا عضو یه باشگاه کتابخوانی نبودم. البته میدونم اگر هم عضو باشم تو انتخاب کتاب باهاش به مشکل میخورم چون خیلی وقت ها انتخاب کتابهام بر اساس حس و حال خوندنمه. گاهی نخونده ی خارجی دارم اما به شدت دلم ادبیات ایران میخواد، گاهی ادبیات انگلیس و قلم برونته یا دیکنز رو میخوام و تنها چیزی که دارم مسخ کافکاست. با این حساب اگر من دلم یه متن خیلی ساده بخواد و باشگاه کتابخوانیم شروع کنه به خوندن نادر ابراهیمی، من قطعا اون کتاب نادر رو با حس و حال خودندنش که اون لحظه ندارم حیف میکنم!

ولی به هر حال، اگر حداقل یه نفر پیدا شه که بتونیم یه کتاب رو با هم بخونیم و نظراتمون رو بگیم خیلی عالی میشه، و احساس میکنم یه سطح از عادی خوندنام رفتم بالاتر.

فقط خواستم راجع بهش حرف بزنم :)

ای کاش سلیقه کتابخوانی من و شما یکی بود؛ مطمئنا همراهیتون می کردم :))

همراه داشتن خیلی خوبه... ای کاش :) ممنونم ازتون

مثلا الان چی دوست دارید بخونید؟ نهایتا توی پست اعلام میکنید و هر کی دوست داشت و سلیقه اش مشابه شما بود همراهی میکنه :)

خدایا :/ من چرا به این راه حل فکر نکرده بودم :/
ممنونم حنانه =))
الان دو سوم یه کتاب قطور رو خوندم به نظرم دیگه به همخوانی نمیرسه، ولی واسه کتابای بعدی امتحانش میکنم.

خواهش :))

پس برای کتابای بعدی منتظریم :)

ان شاءالله :))

اعلام کنید.

من کتابهای زیادی خوندم.

حداقلش اینه که وجیزه ای در مورد اون کتاب ارائه میدیم دیگه.

حتما ان شاءالله
ممنون :)

اره به قول بقیه بگو شاید همراه شدیم

آره حتما امتحانش میکنم
تشکرات

وای دقیقااا 

من فقط یه سری پارت موردعلاقم رو تو نوت گوشیم می‌نوشتم و بعد وقتی نقد کتاب رو میخوندم می‌فهمیدم بقیه یه برداشت عمیقی از اون کتاب داشتند و من فقط غرق داستان بودم و به پیامی که اونا راجبش حرف می‌زدند اصلا توجه نکرده بودم

 

 

آره منم فقط زیر یه سری قسمتها خط میکشم یا بعضی چیزایی که نمیدونم رو سرچ میکنم. احساس میکنم اون به قول شما «برداشت عمیق» رو از دست میدم!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan